Ponder

Kadang kita fasih berbicara,  tapi gagap beramal. 

Para pengenal Allah menyesali ketaksempurnaan amalnya. Para tertipu membanggakan sempurnanya balasan amal di dunia. 

Di dunia,  tanda diterimanya amal adalah mengantar pada ketaatan yang lebih besar., bukan menghasilkan kenikmatan yang lebih besar. 

Keinginan menampilkan diri pada insan itu melelahkan. 

Menunaikan amal dengan disaksikan Allah itu melegakan.  

Riyak penganggur amal itu bertanda,  bersemangat kala dilihat,  bermalas jika tak terawas,  dan mencinta puji di tiap sisi diri. 

Salim A fillah,  Menyimak Kicau Merajut Makna-

One of the best description of amal from Salim A fillah.  Hehe kalau dulu sebenarnya,  I don’t really like karya Salim A fillah.  Ntah tak tahu bagaimana,  started falling in love with all his arts.  

Kadang kita fasih berbicara tapi gagap beramal. 

Time to ponder,  for all the time that we lived, sejauh mana ketulusan dan kesungguhan kita dalam beramal.  Adakah kita hanyalah sekadar penganggur amal atau pengenal Allah. 

Dr Fauziah Mohd Hassan, antara peserta Woman Boat to Gaza (WBG), yang sekarang ni masih meneruskan pelayaran ke Gaza,  one of the figures that I strongly believed has put all her trust and tawakal to Allah when joining the mission.

Just imagine,  why would she choose the hard path to Gaza. It is not easy. Mentally, physically,  spiritually. To leave everything behind, literally everything and not knowing when she will come back. 

Delegasi lain mungkin menyertai misi ini atas dasar humanity,  tapi untuk beliau itu adalah pembuktian amalnya kepada tuhan. 

And what about us?

” Maka apakah kita tidak akan mati?  Kecuali kematian kita yang pertama sahaja di dunia dan kita tidak akan diazab di akhirat?  Sungguh ini benar benar kemenangan yang agung.  Untuk kemenangan serupa ini,  hendaklah beramal orang orang yang mampu beramal ” – As saffat : 58-61 –

Ponder. 

#http://fb.com/myrose2rose

#WomenBoattoGaza

#http://forecast.predictwind.com/tracking/display/Zaytouna

28092106, 18:13

Leave a comment